Liceum kontra technikum - jaką szkołę średnią wybrać?

Stoisz przed najważniejszym wyborem w Twoim dotychczasowym życiu. Nie wiesz, czy wybrać technikum, czy liceum? Co będzie dla Ciebie lepsze i bardziej opłacalne? Której decyzji nie pożałujesz? W tym wpisie postaram się przybliżyć wady i zalety szkół średnich.

W mojej opinii, czyli kobiety, która ukończyła jedne studia, zaczęła drugie i pracuje zawodowo od niespełna roku - okres szkoły średniej był najpiękniejszym w całym moim dotychczasowym życiu. Naprawdę nie rozumiem dlaczego będąc uczennicą technikum tak bardzo chciałam dorosnąć i uciec dalej na studia. 

No więc zdradziłam już, że będąc w gimnazjum (wtedy jeszcze funkcjonowały) zdecydowałam się na dalszą edukację w technikum. I od razu dopowiem, że nie był to mój wybór. Mocno naciskali mnie dziadkowie, nie miałam pewności, czy będzie mnie stać na studia, a na dodatek sama nie wiedziałam co tak naprawdę chce w życiu robić. To znaczy... trochę wiedziałam. Moim marzeniem było technikum fotograficzne, ale najbliższe znajdowało się w Bydgoszczy, a o dojazdach mogłam zapomnieć.

W każdym razie... wracając do tematu. Zdecydowałam się na technikum, bo miałam świadomość, że kończąc je zdobędę nie tylko wykształcenie średnie, ale także zawód. No i ostatecznie zostałam logistykiem, z którym teraz niewiele mnie łączy. Nigdy nie żałowałam tej decyzji, ponieważ nauczyłam się w Ekonomiku tyle, że dużo łatwiej było mi na studiach. Dla przykładu - moje ostatnie zaliczenie na studiach z zarządzania z przedmiotu podstawy finansów i rachunkowości obejmowało materiał, który przerabiałam właśnie w technikum. No może w delikatnym rozszerzeniu, ale znacznie mi to pomogło. Przedmioty zawodowe naprawdę dużo mnie nauczyły i uważam, że były to bardzo wartościowe zajęcia.

Technikum kontra liceum - co wybrać?

Moim zdaniem nie ma tutaj jednej, dobrej opcji. Obie szkoły przygotują Cię do egzaminu maturalnego i to bez dwóch zdań. Nie mówimy tutaj o poziomie, a o ogólnym przygotowaniu. W technikum zdobędziesz dodatkową wiedzę z danej specjalizacji, w moim przypadku była to logistyka. I choć nie wykorzystuje tych umiejętności na co dzień, to mam tę świadomość, że kiedyś mogą się przydać. Liceum trwa 4 lata, rok krócej niż technikum. Jego zadaniem jest przygotowanie uczniów do liceum i podjęcie kolejnego etapu nauki - studiów. 

Pamiętaj, że wcale nie musisz decydować się na liceum lub technikum. Innym rozwiązaniem są szkoły zawodowe, gdzie zdobędziesz zawód, ale nie będziesz przygotowywać się do matury.
 

Liceum - wady i zalety

Dla wielu osób największą zaletą liceum jest to, że trwa krócej niż technikum. Uważa się, że szkoła ta zapewnia solidne przygotowanie do egzaminu maturalnego. Na koniec absolwent uzyskuje wykształcenie średnie, o ile zda egzamin. Po liceum można kontynuować naukę na studiach lub w szkole policealnej. Uczeń tej szkoły skupia się wyłącznie na nauce "do matury", a nie dodatkowych zawodowych przedmiotach i innych egzaminach.

Jedną z wad, które przypisuje się liceum, jest trudność w znalezieniu pracy zaraz po szkole. Oczywiście technikum również tego nie gwarantuje, ale w tym przypadku absolwent posiada doświadczenie zawodowe. W przypadku liceum nie otrzymuje się dokumentu potwierdzającego dodatkowe kwalifikacje. Większość osób uważa, że po liceum koniecznie trzeba iść na studia, w innym wypadku to stracony czas. Nie do końca mogę się z tym zgodzić, ponieważ znam wiele osób, które nie kontynuowało nauki po liceum, ale uważam, że podejmując naukę w tej szkole trzeba się z tym liczyć. 
 

Technikum  - wady i zalety

Jedną z zalet bycia absolwentem technikum jest posiadanie zarówno matury, jak i dokumentu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie. Oczywiście chodzi mi o przypadek, w którym absolwent zdał wszystkie egzaminy. Wiele osób po technikum zaczyna pracować i studiować zaocznie - w tym przypadku mamy możliwość finansowania swojej dalszej nauki. Jest to świetne rozwiązanie dla osób, które nie wiedzą, czy studia będą dla nich dobrym rozwiązaniem, ale zależy im na zawodzie i pracy. Po technikum również można zapisać się do szkoły policealnej. Nauka trwa dłużej, ale jest to dodatkowy rok nauki do matury. Przedmioty maturalne i zawodowe są odpowiednio rozłożone. Dodatkowym autem techników są praktyki, które często są płatne i można wpisać je do CV.

Dodatkowy rok nauki - dla niektórych to wada, dla niektórych zaleta. Właśnie dlatego umieściłam tutaj tę pozycję. Uważa się, że w technikum absolwent jest znacznie słabiej przygotowany do matury, niż w przypadku liceum. Część osób twierdzi także, że absolwent technikum jest uwiązany z jednym zawodem, a oferowane kierunki są nieopłacalne. Tutaj jednak muszę się nie zgodzić. Konkretny zawód wcale nie decyduje o naszej karierze i myślę, że jestem tego dobrym przykładem. 

A co z zawodówką? Uważa się, że ciężko po niej znaleźć pracę. Jednak z moich obserwacji wynika iż dużo osób po ukończeniu szkoły kontynuuje pracę w miejscu wykonywania praktyk. Często okazuje się, że praktyki są płatne. Zawodówka to doświadczenie zawodowe, a uczeń jest kształcony w konkretnym zawodzie. Praktyki można wpisać do CV. 


Jedno jest pewne - najlepiej aby wybór szkoły należał do Ciebie. Znasz swoje zainteresowania, możliwości i przede wszystkim chęci. Znam osoby, które w technikum strasznie się męczyły i wcale nie zależało im na zdobyciu wiedzy zawodowej. Wtedy można uważać lata nauki za stracone. Pamiętaj, że nie każdy musi mieć zawód, ani maturę. Jeśli czujesz się niepewnie i ciężko podjąć Ci decyzję, to warto w takich przypadkach skonsultować się na początku z rodzicami, a jeśli taka rozmowa nie pomoże, to z doradcą zawodowym lub psychologiem. Dodatkowo musisz wiedzieć, że Twój wybór wcale nie musi być dobry :) Jeśli na początku liceum stwierdzisz, że to nie dla Ciebie, zawsze możesz przepisać się do technikum, czy zawodówki. 

W kolejnym wpisie postaram się przybliżyć Inowrocławską ofertę szkół średnich. 




Komentarze

instagram