Czym jest Google Trends i czego szukaliśmy najczęściej w 2021 roku?

2021 rok za nami, zatem możemy podsumować, co zdaniem Google, interesowało Polaków w tamtym czasie najbardziej. Z pomocą przychodzi narzędzie Google Trends, które każdego dnia śledzi wyszukiwania użytkowników korzystających z najpopularniejszej wyszukiwarki Google. 

Najpierw kilka zdań o tym, czym ten Google Trends tak właściwie jest? To narzędzie udostępniane przez serwis Google, które przedstawia realne informacje na temat zapytań kierowanych do wyszukiwarki Google. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że nie jest to jedyna wyszukiwarka, z której użytkownicy Internetu mogą korzystać. Innymi, nieco mniej popularnymi są m.in. Yahoo!, DuckDuckGo, Bing, czy chociażby MSN.

Do czego takie dane możemy wykorzystać? Zastosowanie tego narzędzia jest bardzo szerokie. Mogą z niego korzystać mniej, jak i bardziej zaawansowani użytkownicy sieci. Dla przykładu - ja dane z Google Trends wykorzystałam do mojej pracy licencjackiej, aby opisać, w jakich regionach Polski hasło koronawirus występowało najczęściej na samym początku pandemii. Dodatkowo dało mi ono możliwość porównania danych z Polski i całego świata. Informacje te bywają również przydatne w różnego rodzaju badaniach statystycznych. Korzystają z nich marketingowcy, copywriterzy, a nawet przedsiębiorcy. Każdy, kto odpowiednio będzie umiał wykorzystać te dane, może na nich zyskać - i to całkowicie za darmo.

Co interesowało Polaków najbardziej w 2021 roku?

Czas przejść do podsumowania roku 2021. Najczęściej wyszukiwanymi tematami, wśród użytkowników z Polski, były:
  1. Spis powszechny,
  2. Afganistan,
  3. Szczepienia COVID-19,
  4. Kanał Sueski,
  5. Awaria Facebooka,
  6. Granica polsko-białoruska,
  7. Media bez wyboru, 
  8. Konkurs Chopinowski 2021, 
  9. Nowy ład,
  10. Podatek cukrowy.

Czy którakolwiek z tych pozycji Was zdziwiła? Najczęściej wyszukiwanym hasłem był spis powszechny, który dla wielu stanowił ogromny znak zapytania - uzupełniać, czy nie? Podobnymi tematami, bezpośrednio związanymi ze spisem, były: loteria, formularz, gorąca linia, profil zaufany oraz rachmistrz. Największą popularnością hasło to cieszyło się we wrześniu, bo właśnie wtedy kończył się termin uzupełniania danych.

Nie jest to jedyne zestawienie, które przygotowało Google Trends. Wyróżniono również najczęściej wyszukiwane tematy, związane bezpośrednio z pandemią. W TOP 3 znajdują się: pacjent GOV, loteria szczepionkowa oraz koronawirus zapobieganie. Z kolei hasła, które najszybciej zdobywały popularność to Euro 2020, Krzysztof Krawczyk, spis powszechny, pacjent GOV oraz Kamil Durczok. Czas, w którym hasła te zyskiwały największą popularność, jest bezpośrednio związany z wydarzeniami, jakie miały miejsce, np. śmierć popularnego wokalisty i dziennikarza, mecze piłki nożnej, czy internetowe konto pacjenta, w którym można znaleźć historię chorób, informacje o kwarantannie, wyniki testu na COVID-19 i wiele więcej.

Kolejnym, ciekawym zestawieniem są zapytania zaczynające się od członu Jak...? I tutaj Polacy najczęściej szukali informacji o tym, jak zapisać się na szczepienie?, jak aktywować bon turystyczny?, jak spisać się przez internet?, jak założyć IKP?, czy chociażby jak pobrać paszport covidowy? Jak widać, wszystkie z tych pytań odwołują się do tematów, które były poruszane w innych zestawieniach. Cały czas krążyliśmy wokół wirusa COVID-19 oraz spisu powszechnego. Równie ciekawym zbiorem były zapytania rozpoczynające się słowem Ile...? i w tym przypadku pytaliśmy o to, ile kosztuje test na COVID-19?, ile kosztuje chleb? (myślę, że Pan Premier już zna odpowiedź na to pytanie), ile kosztuje szczepionka na covid?, ile kosztuje bitcoin? oraz ile kosztuje aparat na zęby?

Takich zestawień jest jeszcze kilka i jeśli chcecie je poznać, to zachęcam do odwiedzenia tej strony. Być może znajdziecie coś, co dodatkowo wpadnie Wam w oko. Google Trends to narzędzie, z którego możemy dowiedzieć się bardzo dużo, szczególnie gdy nie śledzimy na bieżąco nowości w telewizji, prasie, czy na portalach informacyjnych. Tworzone przez specjalistów Google zestawienie z 2021 roku pozwoli podsumować ubiegły rok i wyciągnąć pewne wnioski. Jasno zobrazowane jest, co interesowało nas najbardziej, jakich informacji brakowało i byliśmy zmuszeni szukać ich na własną rękę. A teraz nie pozostaje nam nic innego jak szukać dalej... i współtworzyć dane do prezentacji na kolejny rok.

Korzystaliście kiedyś z tego narzędzia?

Komentarze

instagram