Czym jest Studygram?




Studygram to połączenie dwóch wyrazów study + instagram, które można przetłumaczyć jako nauka na Instragramie. 

 

I tak naprawdę można to zdanie uznać jako wyjaśnienie pytania postawionego w tytule. Jednak pewnie nadal niewiele osób wie, dlaczego takie konta są zakładane? Kto prowadzi takie profile? I czym one się charakteryzują?


Studygramy to profile na Instagramie, prowadzone zazwyczaj przez młodzież, w celu motywowania się w nauce. Charakteryzują się przede wszystkim pięknymi, ozdobionymi notatkami. Konto, zazwyczaj o charakterze twórcy, może być prowadzone przez każdego. Niezależnie od tego, czy jest uczniem szkoły podstawowej, czy studentem. Studygramy zazwyczaj posiadają swoją główną tematykę, związaną ze studiowanym kierunkiem, bądź ulubionymi przedmiotami ucznia. Bardzo popularne są również te, które ukazują powtórki do egzaminów, np. maturalnego. 

Studygramerzy, szczególnie ci bardzo popularni, posiadają swoich wiernych odbiorców. Studygramy często przypominają konta influencerów. Wiele osób posiada współprace z różnego typu firmami, często związanymi z poligrafią lub wytwarzaniem artykułów szkolnych. 

Wielu twórców łączy studygramy z bookstagramami lub bujogramami. Dla wyjaśnienia: bookstagram to konto związane z czytaniem, recenzowaniem i polecaniem książek. Autorzy podejmują różnego typu czytelnicze wyzwania, np. 100 książek w rok. Bujogram to konto ściśle związane z prowadzeniem Bullet Journal, czyli osobistym planerem, dostosowanym do własnych potrzeb. Ideę BUJO opisuje autor Ryder Carroll na swojej stronie.

Te trzy charakterystyczne rodzaje instagramów często się ze sobą łączą. Twórcy stosują swoje unikalne nazwy, które w członie często zawierają nazwę nazwa_study lub nazwa_bujo. Po tym właśnie można poznać takie konta. Każdy z autorów wyróżnia się czymś innym. Niektórzy pięknie rysują, inni zaś pięknie kaligrafują. Są konta, które pokazują, że drukowane notatki również mogą być piękne i praktyczne. Wiele osób zdradza swoje pomysły na naukę, dzieli się trikami związanymi ze szkołą i przyswajaniem wiedzy. 

Bardzo duża część studygramerów zdradza szczegóły swojego prywatnego życia, zachęcając tym samym odbiorców do obserwowania i reagowania na relacje. Budują społeczność, która nie tylko posiada niezwykłe umiejętności, ale przede wszystkim potrafi się wspierać. Przeglądając komentarze można dostrzec, jak miłe wypowiedzi są kierowane do twórców. 

I tak się akurat składa, że jestem jednym z takich twórców. Mam także przyjemność prowadzić badania związane ze studygramem, które przedstawię na jednej z konferencji naukowych.

https://www.instagram.com/webugra_study/

Dlaczego prowadzę studygram?

W zasadzie to nie mam na to konkretnej odpowiedzi. Po prostu to lubię. Jest to dla mnie taka odskocznia od nauki. Pamiętam, że od zawsze lubiłam rysować. Notatki do nauki na sprawdziany były zawsze kolorowe, a na ich tworzenie poświęcałam godziny. Zaczęłam się tym dzielić. Potem stworzyłam dysk, na którym udostępniałam za darmo notatki z języka polskiego. W trakcie studiów notatek robiłam nadal wiele i nadal poświęcałam im dużo czasu. Czasami tyle, że potem nie miałam czasu się z nich uczyć, bo następnego dnia był egzamin. Mój studygram łącze z Bullet Journal. I chyba tej tematyki jest najwięcej. BUJO pozwala mi na rysowanie i jest miejscem na organizację czasu. W przejrzysty sposób tworzę dni, miesiące, a potem cały rok. Wiem co czeka mnie danego dnia. Nie wyobrażam sobie używania zwykłego kalendarza, ponieważ jest dla mnie nudny. Nie spełnia moich oczekiwań. W postach dziele się spostrzeżeniami związanymi ze studiami, opowiadam czasami o przedmiotach, zaliczeniach, egzaminach. 

Takie konto nie tylko pozwala się dzielić swoją twórczością, ale uczy wielu rzeczy. Przykładowo - analizowanie statystyk. Każdy chce mieć więcej obserwatorów, a najlepiej kontrolować to przez analizę statystyk. Warto wiedzieć kiedy najlepiej publikować. I właśnie na tej podstawie ostatnio z koleżanką ze studiów zorganizowałyśmy warsztaty z Instagrama. 







To kilka z moich prac. Jeśli chcesz zobaczyć więcej, to zapraszam Cię na mojego Instagrama.



 Wiedzieliście czym jest Studygram? A może spotkaliście się z Bookstagramem?
Koniecznie dajcie znać i zajrzyjcie na Instagramy tworców.
#instagram #studygram #bujogram #bookstagram

instagram